loading...
موضوعات حقوقی
yegane بازدید : 48 پنجشنبه 18 دی 1399 نظرات (0)

کلاهبرداری مشدد چیست و چه مواردی را در بر میگیرد؟

همه افراد آگاهی دارند که کلاه برداری از آن دسته جرائم ناروا هستند که افزون بر تصویر قانونی و جرم انگاشته شدنش، به خاطر سوء استفاده از حسن اعتماد و تضمین فرد دیگری، از اعمال بسیار شنیع در بحث فقه و البته منظر جامعه محسوب میشود؛ به علاوه باید اقرار کرد با وجود قوانین بسیار در حوزه اقتصادی و قضایی، بازهم کلاه برداری از جرائم شایع در طح جامعه به حساب می آید. آنچه در اینجا به اطلاع شما میرسانیم، خلاصه و گوشه ای از وسعت انواع این جرم میباشد که توسط وکیل کلاهبرداری آهوپای گردآوری شده است.

 

ماهیت کلاهبرداری و درجه‎ی آن

به موجب ماده 238 قانون کیفر همگانی، گفته میشود هرکس با توسل به ابزار تقلب و حیله بخواهد مال دیگری را تصاحب کند، اقدام به کلاه برداری کرده است. موردی که بین کلاه برداری و سرقت تفکیک ایجاد میکند در این است که در کلاه برداری مال باخته با رضایت اولیه خود اموال و یا اختیارش را به دست مجرم میدهد. بنابر این با تشریح مفصل قانون گذاران در این باب مشخص میشود که هرکه در مصادیق مزبور اقدام به تصاحب و یا حتی حیف و میل مالی کند مرتکب کلاه برداری شده است؛ لازم به ذکر است که کلاه برداری از جمله جرایم مقید است؛ یعنی تحقق آن مقید به بردن مال دیگری است و تا اعمال متقلبانه و منتج به بردن مال افراد نشود، کلاهبرداری محسوب نمی‌شود. با همه این ها اما، کلاه برداری هم مانند سایر جرائم از درجات مختلفی برخوردار است و به مجرمان تنها تحت عنوان مرتکب نگاه نمیشود.

 

کلاه برداری ساده و تشدید شده

به جهت بر قراری کیفیر و مجازات قانونی، موجباتی وجود دارد که قاضی و قانون گذار را مکلف به تشدید مجازات نسبت به چیزی که در قانون است، در برابر برخی جرائم و افراد میکند که از آن به عنوان تشدید مجازات یاد میکنیم. کلاه برداری در همین دسته قرار میگیر و از این حیث به دو دسته ساده و کلاه برداری مشدد تقسیم میشود.

کلاه برداری ساده عبارت است از تمامی مواردی که در مقاله کلاه برداری چیست و چه مصادیقی دارد؟ وجود دارد و شامل تمامی افراد در هر قشری میشود. اما چنانچه کسی که مرتکب کلاه برداری شده است از کارمندان دولت و نهادهای دولتی، چه به صورت واقعی و جعلی( خود را تحت نام چنین افرادی معرفی کند)، باشد و برای پیشبرد اهداف خود از ابزار گسترده مانند رسانه های جمعی استفاده کند، قانون تشدید مجازات در حق او اعمال میشود و موارد مذکور را در دسته بندی کلاه برداری مشدد قرار میدهند.

استفاده از رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی‌ جهت تبلیغات با هدف ارتکاب کلاهبرداری که در این ماده ذکر شده است، تمثیلی است و شامل طرق دیگر تبلیغات، از جمله استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی نیز می‌شود. تشدید مجازات جهت برخورداری از عدالت در سطح جامعه و دستگاه های دولتی صورت میگیرد و اهمیت زیادی دارد.

 

مجازات کلاه برداری مشدد

به جز رد مال و حبس به مدت دو تا ده سال و همچنین پرداخت جزای نقدی معادل پول اخذ شده که در قانون برای کلاه برداری مقرر شده است، مواردی در مجازات کلاه برداری وجود دارد که آن را از نوع ساده این جرم متمایز میکند. مطابق ماده 17 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370، کیفرهای مذکور برای حفظ نظم و مراعات مصلحت اجتماعی در قبال تخلف از مقررات و نظامات حکومتی، اعمال می گردد و ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی، به ممنوعیت مستخدمین دولتی، به طور کلی، اعم از قضایی و اداری به خاطر انجام کلاه برداری اشاره شده است؛ پس اگر شروع كننده کلاه برداری كارمند دولت، به به صورت رسمی و غیر رسمی باشد، از خدمات دولتی منفصل دائم می شود و در مراتب پايين تر به انفصال موقت از شش ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.

 

کیفیات مشدده چیست و آیا در کلاه برداری نقشی دارد؟

اوضاع و احوالی است که قانون عنوانی برای آنها ذکر نکرده و تحت آن عنوان، کیفیت مشدد تلقی نشده ولی بقضات اختیار داده که بین حداقل و حداکثر مجازات کیفیاتی راکه بنظرآنان موجب تشدید است در امر تشدید مجازات تاثیر دهند. واضح است که در مورد کلاه برداری با توجه به قصد و نیت و یا حیله ای که فرد مرتکب از آن برای کلاه برداری استفاده کرده است، کیفیت مشدده لحاظ میشود.

جمع بندی

تا اینجا این موارد دریافت شد که کلاه برداری از دسته جرائم علیه اموال است که فرد مجرم با تعرض به حقوق مالی افراد و تقلب، در اموال آن ها خدشه و آسیب وارد میکند و گاه میتواند آن قدر در سطح گسترده ای صورت بگیرد که مشمول نوع تشدید شده خود که همان کلاه برداری مشدد است بشود. در کنار مطالعه این مقاله میتوانید جهت مشاوره حقوقی با وکیل کلاه برداری آهوپای تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 21
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 825
  • بازدید کلی : 3,822